Thursday, October 27, 2011

UMP Jalin Kalobrasi Amal Perkongsian ICT

Kuantan, 27 Oktober- Universiti Malaysia Pahang (UMP) berkongsi kepakaran dan amalan teknologi maklumat (ICT) dengan memperkenalkan produk ICT di kalangan IPT lain termasuk Politeknik, kolej, Industri, agensi kerajaan dan swasta di Malaysia.

Langkah ini juga sebagai inisiatif UMP dalam menjayakan Program Transformasi Kerajaan atau GTP bagi menyediakan perkhidmatan yang lebih berkesan dan cekap menggunakan aplikasi ICT sebagai pengupaya utama (key enabler).           

Justeru, keutamaan diberikan kepada pembangunan dan penggunaan ICT dalam skop yang lebih luas dengan meliputi pembangunan sistem dan proses kerja yang berkualiti.

Menurut Timbalan Naib Canselor (Akademik & Penyelidikan), Profesor Dr. Badhrulhisham Abdul Aziz, hasil kolaborasi ini mampu menambah nilai kepada perkhidmatan ICT di organisasi masing-masing dengan memberi kebaikan dan pulangan untuk jangka masa pendek dan masa hadapan.

"UMP meletakkan ICT pada satu landasan berkonsepkan   E-Management dalam memacu Universiti ini ke arah pengurusan dan pentadbiran elektronik dengan menekankan kepada ciri-ciri seperti automasi, dinamik, kepintaran, integrasi pangkalan data, pengurangan penggunaan kertas dan sistem aplikasi bersepadu,” katanya merasmikan Majlis Pelancaran Produk ICT di Dewan Astaka hari ini.

Katanya, peranan yang dimainkan Pusat Bisnes ICT yang ditubuhkan di bawah Pusat Teknologi Maklumat & Komunikasi (PTMK) baru-baru dijangka dapat dimanfaatkan pihak lain dalam meningkatkan produktiviti dan daya saing berorientasikan (ICT) dalam pelaksanaan sistem pengurusan maklumat bersepadu yang melibatkan Sistem Maklumat Staf, Sistem Maklumat Kewangan, Sistem Maklumat Pelajar, Sistem Maklumat Korporat dan Sistem Maklumat Penyelidikan.

Beliau juga mengharapkan inisiatif  ini akan dapat merealisasikan  hasrat  universiti bagi   menjana pendapatan universiti selaras dengan Pelan Stategik    UMP 2011-2015 dalam kelestarian kewangan.

Manakala menurut Pengarah PTMK yang juga Pengarah Urusan Pusat   Bisnes ICT, Prof. Madya Dr. Wan Maseri    Wan  Mohd, pihaknya menawarkan      khidmat konsultansi dan produk ICT lain  termasuk perkhidmatan rekebentuk, koding, intregrasi system, pembudayaan, perancangan ICT, latihan   kepakaran dan program khidmat nasihat ICT.

 

Katanya, pihaknya juga memberi perkhidmatan kepada organisasi luar  melibatkan IPT, pusat latihan dan agensi kerajaan dalam menjayakan  konsep ‘outsourcing’ yang diperkenalkan Kerajaan.

UMP pernah    dianugerahkan Anugerah Perdana Teknologi Maklumat (2003), Pikom Computimes ICT Awards dan MSC APICTA dalam pengamalan      konsep E-Management. Ini jelas terbukti apabila UMP kekal berada pada status lima bintang dalam penarafan MyMohes iaitu Sistem     Pengurusan Data Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia yang meletakkan       Universiti ini pada kedudukan pertama keseluruhan IPTA di Malaysia.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...