Saturday, October 1, 2011

Mahasiswa Dipuji Urus Expoconvo 11'



Kuantan, 16 September – "Penglibatan mahasiswa dalam penganjuran aktiviti berbentuk ilmiah dapat memberikan nilai tambah dalam pembangunan modal insan yang lebih holistik untuk membentuk individu yang berilmu, berkeyakinan dan berdaya saing," kata ahli Lembaga Pengarah Universiti Malaysia Pahang (UMP), Dato’ Sri Abdul Aziz Abdul Rahman sempena Majlis Perasmian Expoconvo 2011 baru-baru ini di Dataran Canseleri UMP Gambang.

Katanya, dalam hal ini peranan mahasiswa sebagai pelapis generasi masa depan perlu bersedia menghadapi arus perubahan dewasa  ini. Dato' Sri Aziz memuji kesungguhan pelajar terutamanya Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UMP dalam mengendalikan Expokonvo 11 sempena Majlis Konvokesyen ke-6 UMP kali ini dengan jayanya. Namun, beliau menyarankan agar mencari kelainan dalam penganjuran Expoconvo 11' terutamanya penglibatan pihak komuniti dan masyarakat setempat.

Naib Canselor UMP, Profesor Dato' Dr. Daing Nasir berkata penganjuran Expoconvo ini dapat melatih mahasiswa menguruskan perniagaan dengan kondusif, penelitian jenis perniagaan dan susunatur gerai bagi memastikan peniaga selesa dan mendapat pulangan.



"UMP sentiasa berusaha memberi nilai tambah kepada graduan dengan menambah baik aktiviti kokurikulum, memperbanyakkan aktiviti keusahawanan serta persekitaran pembelajaran yang kondusif,"
Menurut beliau, pihak universiti tidak memandang remeh terhadap aktiviti yang bersifat keusahawanan, malah ianya terus digalakkan berkembang pesat. Sementara itu, Pengarah Eksekutif Expoconvo 11', Mohammad Rizalman Aziz berkata, beliau amat bersyukur program ini mendapat sambutan yang menggalakkan dan dijalankan dengan jayanya.

Pihaknya turut menganjurkan pelbagai program dan pertandingan sempena Expoconvo 11'. Diantaranya ialah futsal, mewarna kanak-kanak, nasyid, akustika, pencarian bakat, Seminar `Easy Math', bola sepak jalanan, pameran anti dadah, kitar semula, Go-Cart, paintball dan derma darah.

Selain itu, terdapat hampir 80 gerai jualan yang disediakan untuk menjual pelbagai barangan seperti makanan, aksesori, pakaian, komputer dan lain-lain lagi. Hadir dalam majlis, Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar & Alumni), Prof. Dr. Yuserrie Zainuddin, Yang di-Pertua MPP dan Pendaftar, Haji Mustafa Ibrahim.Tetamu yang hadir dipersembahkan dengan silat dan nyanyian kanak-kanak daripada Tadika Sri Fajar di Gambang.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...