Thursday, March 31, 2011

BARANG KEPERLUAN KE SMTB 11


KEPERLUAN PAKAIAN & PERALATAN PESERTA


Pakaian lelaki/ perempuan:

1.    2 x T-shirt kolar bulat/ berkolar
2.    1 x seluar jeans/ dockers
3.    2 x T-shirt sukan kolar bulat/ berkolar
4.    1 x seluar trek sukan
5.    1 x baju melayu + kain pelekat (lelaki)
6.    1 x baju kurung/ telekung (perempuan)
7.    1 x kasut kasual
8.    1 x kasut sukan
9.    1 x stokin
10.    1 x sandal/ selipar
11.    1 x tuala mandi
12.    1 x jaket/ sweater (pilihan)

Peralatan:

1.    Sekurang-kurang 1 x komputer riba bagi setiap kelab/ persatuan
2.    Beg galas/ tarik (digalakkan untuk barang peserta)
3.    ‘Torch light’
4.    Botol/ bekas air minuman
5.    Stok makanan ringan
6.    ‘Toiletries”

SALAM.Perhatian kepada semua peserta SMTB11..anda digalakkan untuk membawa sweater @ baju sejuk kerana keadaan di sana yang dingin pada waktu malam.dan anda juga digalakkan untuk membawa baju yg berlengan panjang. dan jangan lupa membawa air mineral,ubat bagi yg mengalami masalah kesihatan.TQ.

Tuesday, March 29, 2011

Lawatan Perdana Menteri Malaysia


Kehadiran Perdana Menteri Malaysia ke Kampus Pekan pada 12 Mac 2011.
Dimana YAB Dato' Sri Mohd Najib Bin Tun Haji Abdul Razak 
dijangkakan tiba pada pukul 11 pagi, namun disebabkan kesesakan lalu lintas yang terjadi sepanjang jalan Pekan.

Kedatangan beliau yang disambut oleh MPP sendiri adalah bertujuan untuk meninjau pembanggunan UMP Pekan yang mula beroperasi pada 27 julai 2009 dengan berpindahnya seramai 2,480 pelajar.

Pada hari tersebut, Perdana Menteri turut melancarkan projek teknologi hijau UMP yang dibangunkan bersama anak syarikat UMP sendiri, UMP Green Technology Sdn Bhd bersama Urban Environment Industries Sdn Bhd.



ELITE MPP SESI 2011/2012

Pada 18-20 Mac 2011 telah berlangsungnya program yang melatih MPM'11/12 yang baru sahaja berapa minggu memegang amanah yang dipertanggungjawabkan.
Sepnajang program berlangsung kami dilatih untuk menjadi pemimpin yang tertauliah bukan sahaja atas nama dan pangkat. 
kami diterangkan beberapa inspirasi atau agenda-agenda UMP agar setiap apa yang kami lakukan selaras dengan Visi Misi UMP. 
Pengalaman dan Ilmu yang kami tidak dapat dimana-mana tempat sangat berharga dan kami cuba aplikasikannya. Terima kasih kepada pihak yang terlibat dalam menjayakan program, terutama penasihat MPP Cik Saiful Bahari. Jasamu Tetap Dikenang.

untuk galeri foto sila lihat: http://www.facebook.com/album.php?id=195851520437060&aid=44988

Bengkel Hala Tuju MPP 11/12

Bengkel Hala Tuju yang telah berlansung selama 2 hari ini, adalah bertujuan untuk memastikan setiap Jabatan-Jabatan MPP menyediakan dan merancang tarikh program iaitu takwim aktiviti. Yang akhirnya akan digabungkan dan dimasukkan dalam takwin bersama.

PEMAKLUMAN PROGRAM STUDENT SOCIETY MANAGEMENT & TEAM BUILDING 11 (SMTB 11)

MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR (MPP) 2011/2012
UNIVERSITI MALAYSIA PAHANG
LEBUHRAYA TUN RAZAK
26300 GAMBANG, KUANTAN
PAHANG DARUL MAKMUR
 TEL: (09) 549 2432                                                                    FAKS: (09) 549 2535
                                                                                                                                                _____­­ 
RUJ. TUAN (YOUR REF.) :
RUJ. KAMI (OUR REF.)    : MPP.UMP06.02/13.16/5/3(2)

bismillah.jpg

Kepada yang berkenaan

Presiden Kelab/Persatuan/Fakulti,                                                                          28 Mac 2011                                                       

PEMAKLUMAN PROGRAM STUDENT SOCIETY MANAGEMENT & TEAM BUILDING 11 (SMTB 11)

Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.

2.         Adalah dimaklumkan bahawa Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Sesi 11/12 dengan  kerjasama Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni (JHEPA) akan mengadakan program “STUDENT SOCIETY MANAGEMENT & TEAM BUILDING 11 ( SMTB 11).

3.         Butiran program adalah seperti berikut :

            Tarikh             : 1-3 April 2011
            Tempat            : Janda Baik
            Masa                : berkumpul di perhentian bus KK3 jam 2.30petang (1 April 11)
            Penglibatan      : 1-Presiden
  2-Timbalan Presiden
  3-Setiausaha
  Mpp


4.         Diharap dari pihak saudara/I dapat mengesahkan kehadiran ahli kelab anda ke SMTB 11 selewat-lewatnya pada 31 mac 2011 kepada Shahira binti mohd basir di emel : yaya6190_spongebob@yahoo.com, dan sesi taklimat program akan diadakan pada 31 mac 2011 pada jam 9 malam di bilik mesyuarat mpp dengan menghantar 1 wakil sahaja.
           
5.         Sehubungan dengan itu, pihak kami dengan ini memohon kerjasama presiden kelab & persatuan menghantar wakil ke SMTB 11 ini jika 3 di atas tidak dapat hadir (presiden diwajibkn hadir kecuali atas sebab-sebab tertentu). Segala kerjasama yang diberikan didahului dengan ucapan terima kasih







Sekian.

”PRIORTIZE, STRATEGIES, SYNERGISE”
 Yang menjalankan tugas,

SHAHIRA BINTI MOHD BASIR
Setiausaha Agung
Majlis Perwakilan Pelajar Sesi 2011/2012
Universiti Malaysia Pahang.
0136279406

S.k    1. Fail Penasihat MPP
         2. Fail MPP

Monday, March 28, 2011

Isu Pengundi Muda



RTM Suara Siswa Pahang FM...

Solat Hajat Perdana..

Pada 10/3/2011 dari 7pm-10pm untuk pertama kalinya telah berlansung Solat Hajat Perdana, iaitu majlis kesyukuran sempena selesainya Penamaan Calon-Calon yang telah berjaya memenangi 24 kerusi. Pelajar-pelajar UMP yang lain turut dijemput hadir bagi memeriahkan majlis tersebut. Bacaan Yasin beramai-ramai dan solat berjemaah serta sedikit  ucapan telah diberikan oleh YDP MPP 11/12, Fazli B. Halim. Jamuan ringan juga disediakan kepada pelajar-pelajar yang hadir. Semoga amanah yang diberi dilaksanakan dengan baik. ingatlah (MPP bukan keistimewaan tapi AMANAH)

Pencarian Sekretariat Expoconvo'11

PENCARIAN SEKRETARIAT EXPOCONVO ’11 UNIVERSITI MALAYSIA PAHANG sudah bermula...!!!

Kepada sesiapa yang berminat , borang permohonan boleh diambil di PEJABAT MPP bermula pada hari ISNIN(28/4/11) hingga AHAD(3/4/11). Kepada pelajar kampus pekan, borang boleh diambil melalui MPP yang berada di kampus pekan untuk memudahkan urusan pengambilan borang.
Sila bawa borang yang telah lengkap diisi pada hari temuduga yang telah ditetapkan iaitu pada:
TARIKH: ISNIN(4/4/11) hingga JUMAAT(8/4/11).

MASA: 9.OO p.m hingga 12.00a.m

TEMPAT: Pejabat MPP, kampus Gambang


Pejabat MPP sentiasa terbuka untuk anda semua. Jadilah sebahagian daripada kami!

Segala pertanyaan bolehlah berhubung dengan Mohamad Rizalman b. Aziz (0199601590)
makluman lanjut akan diberitahu kemudian...
sekian,harap maklum.

“DENGAN HIKMAH KAMI MEMIMPIN DENGAN HIKMAH MAHASISWA DIPIMPIN”

Monday, March 14, 2011

Pengenalan MPP Kampus Pekan



Pengenalan Jabatan Kebajikan

CARTA ORGANISASI

Pengenalan Jabatan Pembangunan Mahasiswa

CARTA ORGANISASI

Pengenalan Jabatan Komunikasi,Koperat dan Kualiti

CARTA ORGANISASI

TEMUDUGA BAGI SEKRETARIAT

TARIKH DAN WAKTU TEMUDUGA BAGI SEKRETARIAT:

JABATAN KEBAJIKAN MAHASISWA(JKM)
-ISNIN(14/3/11);9PM
(pejabat mpp)

JABATAN PEMBANGUNAN MAHASISWA(JPM)
-SELASA(15/3/11);9PM
(pejabat mpp)

JABATAN KOMUNIKASI KOPERAT DAN KUALITI(JKKK)
-RABU(16/3/11);9PM
(pejabat mpp)

JABATAN PEKAN(JK);9PM
-KHAMIS(17/3/11)
(pejabat mpp gambang pada tarikh ini, bagi sesi interview di pekan juga akan dilakukan.sila rujuk kepada zarah timbalan setiausaha (0179571091)

anda boleh memilih untuk menjadi mana-mana sekretiat di dalam jabatan mpp.
sebarang pertanyaan sila rujuk kepada shahira setiausaha agung (0136279406).

sekian,

kami menantikan kehebatan dan komitmen yang terbaik dari anda semua selaku mahasiswa ump.

oleh:
shahira binti mohd basir
setiausaha agung mpp 11/12

INFO MPP : ETIKA PEMAKAIAN DAN KESELAMATAN

Assalamua'laikum dan salam sejahtera,
bagi memperkasakan pembudayaan Etika Pemakaian dan Identiti Mahasiswa,
Berikut adalah beberapa isu/perkongsian etika pemakaian dan keselamatan mahasiswa adalah seperti berikut :



1) KAD MATRIK : perlu dipamerkan dan dibawa setiap masa (selagi berada di kawasan universiti terutama di kawasan pentadbiran UMP) kegagalan akan menyebabkan anda dikenakan kompaun (atas budi bicara dan mengikut keadaan). Lesen kenderaan juga perlu dibawa bagi yang menggunakan kenderaan. MEMBAWA kenderaan tanpa lesen adalah salah dari segi undang2 Malaysia dan juga UMP.

2) Kain pelekat :
Siswa yg ingin menggunakan kain pelekat haruslah mengenakan tatacara pemakaian konvensyen. Iaitu, memakai kain pelekat bersama baju melayu dan bersongkok/kopiah. Pemakaian kain pelekat bersama baju tshirt/singlet adalah tidak dibenarkan sama sekali dan akan dikenakan kompaun sekiranya melakukannya. Tatacara pemakaian konvensyen ini selaras dengan hasrat UMP untuk melahirkan pelajar yang berimej kemas. Selain itu, ini memudahkan siswa untuk ke masjid dan makan di cafeteria.
Juga adalah tidak sesuai dikenakan terutama di kafetaria yang mana ada percampuran lelaki dan perempuan. Namun, suara majoriti diperlukan terutama dari mahasiswi berkaitan pemakaian kain pelekat oleh mahasiswa di kawasan kafetaria. Pemakaian ini diletakkan di bawah bahagian budi bicara.

3) Tatacara pemakaian mahasiswa/i : pemakaian seluar pendek, baju lengan pendek yang melampau, pakaian ketat dan pendek adalah dilarang sama sekali bagi siswi terutama di cafeteria & semasa riadah. Pemakaian seluar pendek atas lutut juga dilarang bagi siswa tapi mendapat kelonggaran ketika beriadah dan harus memakai tight sehinga menutup lutut. Pemakain seluar 3suku dibenarkan untuk siswa tetapi hanya di cafeteria,kolej kediaman & ketika riadah pada waktu selepas kerja sahaja. Pemakaian yang tidak dibenarkan didalam tatacara pelajar akn dikenakan denda dan diselaraskan supaya adil bagi siswa & siswi. Silalah berpakaian sopan. Mereka yang jelas melanggar peraturan UMP seperti mewarna rambut samada siswa atau siswi akan dikenakan kompaun menigkut undang-undang Universiti Malaysia Pahang.
4) Sandal : untuk makluman, tiada lagi kes berkenaan kes saman kerana memakai selipar di cafeteria & KK yang diwar-warkan itu. Sepanjang waktu kuliah (isnin-jumat,8pagi-6petang) adalah dilarang sama sekali untuk memakai selipar di kawasan rasmi. Bagi urusan di kawasan rasmi (eg: JHEPA, Fakulti dll ) dilarang juga memakai selipar. Bagi siswi, pemakaian sandal haruslah yang berjenis lekap dikaki. Jenis lekap dikaki adalah jenis yang tutup depan dan belakang @ yang mempunyai getah/bertali dibelakang. Selagi mana siswa/i tersebut berada dikawasan UMP, diwajibkan mengikut tatacara pemakaian UMP.

5) Pekerja luar : waktu maksimum pekerja luar dibenarkan berada didalam kawasan KK adlh sehingga jam 7mlm. Mana-mana pekerja luar yang diragui dan melebihi waktu bekerja dibenarkan untuk siswi mengambil maklumat untuk tindakan pihak yang berkenaan. Maklumat yang dimaksudkan adalah wakil dari syarikat mana,tarikh & waktu kejadian, apa yang mereka lakukan disitu (ada projek @ sebagainya). Makluman ini boleh disalurkan kepada pihak kolej kediaman untuk tindakan lanjut.

6) Kawasan UMP : keluar selepas jam 12 mlm memerlukan rekod pada pihak keselamatan. Rekod diambil untuk tujuan keselamatan. Walaubagaimanapun, disaran agar semua pelajar berada di dalam kolej kediaman sebelum jam 12 malam bagi memastikan tahap keselamatan mahasiswa terjamin. Sebarang tujuan keluar selepas jam 12mlm adalah dibawah tanggungjawab mahasiswa sendiri dan tetap bertanggungjawab ke atas nama dan imej baik universiti . Universiti tidak akan bertanggungjawab atas keselamatan siswa/siswi. Keluar/masuk selepas jam 12mlm akan direkod oleh pihak keselamatan. Menaiki kenderaan berdua-duaan 1 lelaki & 1 perempuan adalah tidak digalakkan. Hal ini bertujuan untuk mengelak fitnah dan perkara yang tidak diingini selaras dengan hasrat kempen APAKAH DOSAKU..
7) Aktiviti dikampus : Pelajar yang berdua-duaan dikawasan gelap & tertutup sehingga menimbulkan syak dan keraguan dilarang keras dan akan dikenakan tindakan kompaun & tatatertib.

8) Saman : siswa/i yang dikenakan saman boleh mengajukan surat rayuan kepada JHEPA/ Pengetua Kolej Kediaman untuk mngurangkan jumlah saman. Rayuan adalah atas budi bicara. Pembayaran melalui bendahari UMP dan tiada mana-mana pihak selain bendahari berhak mengutip kompaun tersebut.

9) Etika saman :
a. Siswa/i yang ditahan melakukan kesalahan dinasihatkan untuk berbudi bahasa kepada pihak yang mengeluarkan saman. Ini kerana saman/notis yang dikeluarkan adalah dari budi bicara pihak yang bertanggungjawab mengikut undang-undang dalam Universiti Malaysia Pahang.
b. Bagi siswa/i yang ingin melaporkan aduan/kesalahan yang datangnya daripada pengawal keselamatan, sila terus berhubung dengan pegawai keselamatan di pejabat keselamatan. Aduan tersebut wajarlah disalurkan oleh saksi salah laku tersebut berserta bukti.

9) Etika aduan kafeteria :
siswa/i yang menghadapi masalah harga/kualiti kafateria boleh terus menyalurkan aduan kepada staf-staf yang berkaitan (Pejabat Kolej Kediaman @ felo) beserta bukti yang ada. Harga makanan masih pada kadar yang sama.(Contoh kes = harga telur goreng pada 2/1/11 ialah 50sen, harga telur goreng pada 8/1/11 ialah 80sen). Kes-kes yang berkaitan dan wajar juga boleh disalurkan. Jika kes-kes berkaitan telah berlaku, segera hubungi pihak yang berkaitan.

10) Turut dibawa ialah cadangan untuk menutup jalan keluar masuk ump jalan belakang (antara KK1 & KK2) bagi memudahkan urusan keselamatan dari pukul 12 hingga 6 pagi. Sebarang urusan keluar masuk sila gunakan pintu hadapan UMP.

Selain itu, MPP dan wakil Pemimpin UMP Pekan telah mengutarakan hasrat mahasiswa dalam pertemuan tersebut berbentuk satu resolusi mengenai perkara ini. Penghasilan resolusi yang menggariskan kehendak mahasiswa supaya etika pemakaian di UMP dapat dijalankan dengan sempurna dan berterusan adalah seperti berikut :
1) Mahasiswa/mahasiswi perlu berpakaian sopan dan mengikut kriteria minimum yang ditetapkan semasa berada di kawasan kolej kediaman.
2) Pemantauan berkala di kawasan kolej kediaman oleh pegawai keselamatani.
INFO MENGENAI KES-KES KESULITAN YANG BERLAKU BARU-BARU INI / KESELAMATAN MAHASISWA/ HAL-HAL LAIN:
1. Tiada pemeriksaan kad matrikulasi di dalam bas.
2. Pemakaian baju/seluar yang ketat atau mencolok mata tidak dibenarkan samasekali.

3. Penggunaan padang futsal di UMP PEKAN pada hari bekerja adalah sehingga jam 12.00 tengah malam manakala pada hari minggu adalah sehingga jam 2.00 pagi.
4. Penggunaan kemudahan pingpong di KK5 UMP PEKAN adalah sehingga pukul 12.00 tengah malam dan pengguna adalah mesti tidak mengganggu dengan bunyi bising sehingga menimbulkan ketidakselesaan para penghuni sepanjang waktu tersebut.

5. Penggunaan basikal dari Pusat Koko di UMP PEKAN untuk tujuan reakrasi dibenarkan kecuali pada hari Rabu dan perlu direkod (rujuk pejabat kolej kediaman KK5).

DIHARAP semua dapat memberikan kerjasama dalam hasrat JHEPA, KESELAMTAN UMP, MPP & SUARA MAHASISWA untuk mengembalikan keadaan UMP yang berdisiplin dan selamat demi kebaikan bersama. Penambahbaikan & pembaharuan akan dilakukan dari semasa ke semasa.

Maklumat akan ditambah/diperbaiki jika terdapat kekurangan dari semasa ke semasa.

Perkara di atas adalah dibahas dan dibincang dalam mesyuarat pada 12 JANUARY 2011 dan diminitkan bersama pihak JHEPA, KESELAMATAN, PENGETUA KK5 bersama MPP dan Pemimpin UMP Pekan (MECHAPRO, EEES,PEKA 5 ).

Sekian.

MPP UMP 2011/2012

Friday, March 11, 2011

PERUTUSAN YANG DIPERTUA MPP UMP SESI 2011/2012

Assalamualaikum w.b.t  dan Salam Sejahtera,

Segala puji bagi Allah s.w.t yang memiliki kekuasaan Maha Perkasa dan Maha Bijaksana. Selawat dan Salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. penghulu sekalian nabi.

Saya, Muhamad Fazli Bin Abdul Halim selaku Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar UMP bagi sesi 2011/2012  mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dalam menjayakan proses pemilihan majlis perwakilan pelajar yang telah berlangsung baru-baru ini . Ucapan tahniah dan syabas kepada sahabat-sahabat yang telah dipilih menjadi barisan ahli Majlis Perwakilan Pelajar UMP sesi 2011/2012. Tidak dilupakan juga sekalung penghargaan yang khusus diberikan kepada rakan-rakan mahasiswa yang telah memilih dan seterusnya memberikan kepercayaan kepada kami untuk meneruskan legasi kepimpinan mahasiswa UMP bagi sesi kali ini.

Saudara saudari yang dikasihi,

Sesungguhnya, beban tugas yang dipikul ini sangatlah berat dan mencabar. Namun, atas dasar rasa tanggungjawab, saya bersama dengan  teman-teman MPP sekalian akan sedaya upaya mewujudkan teladan kepimpinan yang baik demi memastikan kelangsungan pelaksanaan tugasan yang tersusun  sekaligus mencapai objektif yang dikehendaki.
Secara peribadi, besar harapan saya untuk  melihat kesatuan dalam kalangan mahasiswa UMP sebagai agenda utama sepanjang keberadaan kami selaku Majlis Perwakilan Pelajar. Bak kata pepatah “Bersatu kita teguh Bercerai kita roboh” harus difahami bahawa tanpa wujud sebarang kesatuan segala agenda perubahan sukar untuk direalisasikan. Kesatuan pemikiran menatijahkan kesatuan tindakan, maka saya menyeru rakan – rakan mahasiswa sekalian untuk bersama  dengan kami berganding bahu seiring sekata dalam merealisasikan sebarang agenda demi kebaikan kita bersama.Majlis Perwakilan Pelajar bagi sesi kali ini berasa bertangunggjawab atas kepercayaan yang diberikan untuk  mengembalikan fungsi dan peranan  kami bagi membela dan menuntut hak kebajikan mahasiswa yang kian dipinggirkan.          
Mahasiswa/i sekalian,

Perkara kedua yang ingin saya tekankan adalah berkenaan dengan kerjasama yang lestari antara pihak pengurusan universiti  dan juga MPP. Kami dibarisan kepimpinan selaku wakil mahasiswa yang telah diberi mandat dan kepercayaan pada kali ini berazam untuk sentiasa bersifat professional  terutamanya dalam menyelesaikan kemelut yang dihadapi sama ada diperingkat mahasiswa mahupun 
diperingkat pengurusan. Segala perselisihan ataupun salah faham akan cuba diselesaikan dengan cara yang penuh hikmah disamping tegas dengan prinsip kemahasiswaan. Segala tunjuk ajar dan teguran yang membina  dari pihak atasan amatlah kami alu-alukan. Justeru, sikap hormat-menghormati dan budaya kerja yang professional perlulah menjadi keutamaan  disemua lapangan pengurusan.

Akhir kata dari saya, pembawaan, harapan, serta matlamat secara umum yang telah diperjelaskan merupakan mukaddimah dalam kepimpinan bagi sesi kali ini. Saya mewakili barisan kepimpinan MPP sekali lagi mengucapkan jutaan terima kasih kepada seluruh mahasiswa UMP sekalian kerana telah sudi menerima kami sebagai wakil suara anda. Diharap jalinan kerjasama antara seluruh warga kampus akan lebih erat pada masa akan datang.

Sekian, terima kasih.
Wabillahi Taufik Walhidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

“DENGAN HIKMAH KAMI MEMIMPIN DENGAN HIKMAH MAHASISWA DIPIMPIN”

MUHAMAD FAZLI BIN ABD HALIM
YANG DIPERTUA MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR SESI 2011/2012
UNIVERSITI MALAYSIA PAHANG


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...